Please enable Javascript to view this page correctly

Menu
 

Przyszłość rozwiązań twardych SAP-HR

Wróć

2016-01-05 — Robert Chwazik, Dariusz Mika

Każdy, kto interesuje się zagadnieniami procesów wspierających zarządzanie personelem ludzkim zna pojęcia „twardego” i „miękkiego” HR-u. Wyznaczają one również podział systemów informatycznych wspierających te procesy. Funkcjonalności systemu SAP można również podzielić wg tej klasyfikacji.

Wyznaczają one podział części systemów, które są silnie związane z konkretnym modelem prawnym – to są właśnie te, które wspierają zagadnienia kadrowo-płacowe. Osadzone na przepisach, kodeksach, układach zbiorowych.

„Miękki HR” to procesy uniwersalne, oparte głównie na praktykach biznesowych, teoriach zarządzania. Są one międzynarodowe, bardzo podobne w każdej części naszego globu.

„Twardy HR” w Polsce  ma już swoją prawie 20 letnią historię. Na przestrzeni tego czasu system urósł, dojrzał. Obecnie jest już stabilnym systemem który stale się zmienia, jednak zmiany te mają charakter „udoskonalania”, „upiększania”.  Oczywiście producenci muszą reagować na wszelkie zmiany prawne i ich interpretacje. Jednak jest to etap dojrzałego systemu.

Co jakiś czas pojawiają się większe zmiany, które wynikają głównie ze zgłoszeń licznej grupy Klientów, jak na przykład rozwiązania stażowe, mechanizmy limitacji, mechanizmy naliczania zasiłków społecznych. Dodatkowo pojawiają się również kolejne rozwiązania oferowane przez Partnerów SAP wychodzące naprzeciw oczekiwaniom Klientów – e-deklaracje z narzędziami wysyłki, e-paski płacowe, obsługa Tytułów Egzekucyjnych, narzędzia wspierające raportowanie i inne.

Równocześnie bardzo energicznie zmieniają się narzędzia „miękkiego HR”  - funkcjonalności SAP jakie były dostępne od „początku obecności” w Polsce pojawiły się w wielu systemach firm lokalnych. Jednak SAP jako lider tego rynku postawił kolejne wyzwania i zaprezentował zupełnie nowe narzędzia. Przeniósł rozwiązania „w chmury”. Zaproponował rozwiązania dostępne w modelu „software as a service” – tzn. oprogramowanie dostarczane jako usługi. Znajdują się tam funkcjonalności wspierania rozwojem pracowników – ocenę i zwiększanie ich kwalifikacji, prowadzenia procesów oceny pracowniczej, dostarczania materiałów szkoleniowych oraz wiele innych. Są one już wykorzystywane w polskich firmach.

Docelowo z zapowiedzi firmy SAP również narzędzia ‘twardego HR-u” trafią w chmurę. Tak się stało, już z kilkoma wersjami krajowymi. Nie jest znana data takiej wersji dla Polski. Jednak należy sądzić, że przez długi jeszcze czas będziemy mogli proponować Klientom rozwiązania obu kategorii.

Jak można prognozować rozwój systemu HCM w wersji tradycyjnej?

Znając historię zmian jakie zaistniały przez wszystkie lata, oraz dynamikę zmian polskiego prawa należy być pewnym, że system będzie się rozwijał cały czas nadążając za tymi zmianami oraz wyznaczając nowe kierunki rozwoju. Na rynku istnieje również silna grupa firm, które posiadając doświadczonych konsultantów, tworzących kolejne wersje SAP reagują na głosy stale zwiększającej  się grupy użytkowników i tworzą nowe narzędzia zwiększające jego siłę i możliwości.

Podsumowując ten segment rozwiązań jeszcze przez długi czas będzie chętnie wybierany i używany. Jednak cały czas będzie czuł „na plecach” oddech młodszego brata i jak należy sądzić będzie to tylko z korzyścią dla obecnych i przyszłych użytkowników systemu.